måndag 20 februari 2012

Semla med en twist.

Baka egna semlor och samksätt med valnötter och choklad. Den koboltblå assietten är designad av Birgitta Watz. Formen är en replik av Gustav III:s 1700-tals tallrikar och såldes i vitt i samband med Gustav III-utställningen på Nationalmuseum 1972. Birgitta Watz har gjord dem i fler färgställningar, bland annat i grått, svart och ärggrönt. Personligen tycker jag att det här är en av de vackraste tallriksserier som gjorts.

Hej Gó vänner, I går när maken varit och handlat, kom han hem med vispgrädde, vetemjöl, jäst, mandelmassa och färdigköpta släta vetebullar. Han ville göra hemgjorda semlor till eftermiddagsfikat.
Jaha... himla svårt att gissa hur han hade tänkt; efter 19 år vet han, att färdigköpta bullar får mig att trigga igång och snabbt förpassa de färdigköpta till frysen och sätta igång att baka egna vetebullar.
Blev han förvånad när jag serverade hembakade semlor till eftermiddagsfikat? Nä!
Dock passade jag på att sätta egen twist på semlorna när jag ändå var i farten. Istället för att haka ner sötmandel i mandelmassan finhackade jag valnötter och 70% choklad. Det blev faktiskt väldigt gott. Mandelmassa i sig tycker jag är nästan för söt i smaken. Valnötter har ingen sötma och de lugnar ner det söta och chokladens lite mörka bittra smak gifter sig bra med både valnötter och mandelmassa.
Recept tll 24 medelstora vetebullar:
50 gr jäst, 1 dl strösocker, en halv tsk salt, 150 gr smör, 5 dl mjölk, 1,4 l vetemjöl, 2 tsk stött kardemumma.Släta vetebullar med kardemumma: Värm smör och mjölk till 37 grader/ fingervarmt. Häll det i en bunke och stillsätt 50 gr jäst. Rör ner socker och vetemjöl. Spar ca 1,5 dl till utbaket. Arbeta till en smidig tills den släpper bunken. Låt jäsa under bakduk i 20 minuter. Baka ut degen på ett mjölat bakbord till 24 runda bullar. Låt jäsa på en plåt med bakplåtspapper 30 minuter. Pensla med ett uppvispat ägg.
Grädda i 200 grader mitt i ugnen i 10 minuter. (OBS!skrev fel igår ska vara 200 grader.) Låt svalna på galler.
Fyllning: Räcker till ca 6 semlor. 100 gr mandelmassa med hög mandelhalt. 15 valnötter, två msk grädde och två msk finhackad choklad. Florsocker till garnering. Finhacka allt och rör ihop med grädden så att massan blir bredbar. Ev. kan du mixa med en stavmixer men då blir allt till en jämn smet utan småbitar i, vilket i sig ger en god smak och tuggeffekt.
När bullarna har svalnat, klipp upp ett fyrkantigt eller trekantigt lock med en sax. Gröp ur lite innehåll ur bullen och fyll tomrummet med mandelfyllningen. Vispa grädden och spritsa över fyllningen. Lägg på locket. Sikta florsocker över och toppa med skrapade chokladspån.

Vill du ha traditionella semlor är det bara att skippa chokladen och valnötterna.

Trevlig fika!
Pia en globetrotter, som får ta till extra motionsrundor, såhär i semeltider.
ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' eller 'Bloggarkiv'. ds.

Inga kommentarer: