söndag 26 februari 2012

Crème brûlée with Swedish touch.

Prepare a crème brülée with Swedish lingon berries puree and orange. An exciting tast combination.

Hej Gó vänner, I lördags skulle vi bort på middag till goda vänner. Vi brukar växelvis bjuda varandra på middag och vi brukar då strunta i gåbortspresenter och istället bidra med en förrätt alternativt en efterrätt. I går lagade jag till en crème brûlée med en lite annorlunda sås. Jag hade först tänkt göra en hallonsås, men maken knorrade och ville ha blåbär. Personligen tycker jag att det inte är så mycket smak i importerade färska eller frysta köpeblåbär. Jag hade ingen lust att bege mig till mataffären, så det fick bli lite Kajsa Varg igen. I frysen har jag 'färska' djupfrysta lingon från i höstas.
Recept: Lingonpure med en touch av apelsin och vanilj. 4 personer.
2 dl färska eller djupfrysta lingon, 1,5 dl socker, 0,5 dl kallt vatten, saften från en pressad apelsin. Ytterskalet av en vaniljstång. OBS! Ni sparar väl vaniljstängerna när ni har skrapat ur de små svarta fröna. Jag spar stängerna i en burk med strösocker. Dels får du vaniljsocker samt stängerna håller sig i flera månader i sockret.
Häll alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och låt blandningen stormkoka tills alla lingon kokat sönder. Tar ca 10 minuter. Häll allt i en skål och mixa blandningen till en slät pure. Servera puren ljummen eller kall till crème brûléen.

Recept: Créme brûlée 6 - 8 personer beror lite på hur stora portionsskålar du har.
6 äggulor, 0,75 dl socker, 1 dl 3% mjölk, 4 dl vispgrädde, 1 vaniljstång. 2 dl råsocker till knäckig skorpa.
Ställ portionsformarna på en plåt med höga kanter. Koka upp vatten som du ska hälla i botten på plåten. Créme brûlée bakas i vattenbad i ugn i 150 grader.
Separera äggulorna från vitorna. Häll ner gulorna i en bunke. (Spara vitorna i en skål i kylskåpet. du kan göra maränger av dem vid ett senare tillfälle.) Dela vailjstången på längden och skrapa ner de svarta fröna i skålen med äggulorna. Vispa gulorna kraftigt. Koka upp grädde och mjölk. Häll gräddmjölken över gulorna under kraftig vispning. Häll smeten i formarna.
Ställ in plåten i mitten av ugnen i 30 minuter. Låt dem sedan kallna och ställ sen in i kylskåp. Créme brûlée kan även tillagas i förväg och frysas in. Strax före servering tar du fram formarna och strör på ett tunnt lager med råsocker som du med hjälp av en liten gasbrännare bränner till en knäckig ytskorpa alt. ställer du in formarna i ugnen strax under grillgallret och grillar ytan på maxvärme tills sockret börjar bubbla på ytan. Ta ut formarna och servera crème brûléen med bär eller lingonpure.

Jag tycker att lingonpuren med smak av vanilj och apelsin blev en supergoda kobo. Nähej, se det tyckte nu inte maken. Han åkte iväg och köpte frysta blåbär och hallon. Jaha! Det blev ett mer säkert kort, som vi tog med till våra vänner. Visst är klassiska bär alltid gott ihop med crème brûlée, men särskillt spännande? Nä.
Jag fick dock kredd i dag söndag, när vi åt lunch. Då tyckte maken att lingonpuren var supergod till pannkakorna. Ja... Alltid något!

Pia en klagande globetotter, som gillar lite nytt och innovativt i kokkonsten.
ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.

Inga kommentarer: