fredag 16 mars 2012

Put new color on the couch and you get a new look in the room.

You can easily dye the cover into the washing machine. Just check the textile quality and the dye pigment so it works together.

Hej Gó vänner, äntligen är det vår ute sol och 15 plusgrader och energin börjar ta ny fart. Dock avslöjar det starka vårljuset hur trist och skamfilat allt ser ut inne, för att inte tala om fönsterrutorna som är blästrade av sand och damm. Men en sak i taget. Just i dag fick jag lust att färga favoritsoffans urblekta sittdynor.
Vi har två gamla IKEA-soffor en trea och en tvåa. Trean hade vi med oss till Kina och där tog sofföverdragen mycket stryk av både starkt solljus och förorenad luft. Bra dock att sittdynor och ryggkuddar går att ta av och tvätta i maskin.
Den här soffmodellen finns inte lägre på IKEA. Synd för det är de mest bekväma soffa jag suttit i. Trean är perfekt att sitta och titta på TV i, du får ett bra nackstöd. Den funkar utmärkt att ligga två, i den är tillräckligt bred, samt funkar som extrasäng eftersom den både är bred och lång. Jag kan därför inte tänka mig någon annan soffa. Tyvärr, ser nu trean blek och trist ut och behöver pimpas med ny färg. Jag valde Nitors vinröda färg för maskin. Eftersom kuddöverdragen är duvblå gissade jag att överdragen skulle få en lilaton vilket passar bra hos eftersom vi har en Emmafåtölj i lila sammet samt en matta med blå och violetta inslag i biblioteket.
Jag måste säga att jag blev nöjd över resultatet. Färgen blev perfekt och knyter nu färgmässigt ihop vardagsrummet med biblioteket; blått och lila med svartvit gråskala.
Tvåsittsoffan i ursprungsfärgen duvblå. Frågan är om jag ska ge mig på den med? Svarta sittkuddar skulle ju vara snyggt... hm.

Pia en för dagen nöjd globetrotter som till helgen ska till Louisiana för att se utställningen: 'Avantgardismens kvinnor 1920 - 1940'.
ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' samt' Bloggarkiv'. ds.

Inga kommentarer: