fredag 23 mars 2012

Afternoon tea since 1840.

Afternoon tea, an old English tradition since 1840. It´s small snacks and tea between 2 pm and 5 pm. You can easily bake these 'muffin' bread. They taste delicious for afternoon tea.

Hej Gó vänner, idag höll bakjästen i kylskåpet på att tåg ut med bäst föredatum, så det gällde att passa på innan det var försent. Ni som följer min blogg kanske minns mitt nyårlöfte: 'Att inte slänga någonting utan ta till vara på allt som det bara går'. Så det var bara att sätta igång att baka. Jo jag vet, ett paket jäst kostar bara 1,50 sek, men det är principen att inte slänga dugliga matprodukter. Därför gó vänner bakade jag dessa minibröd i muffinsformar för att få lite lagom stora bröd till eftermiddagens te. Att de är lättbakade kan jag intyga eftersom jag under större delen av processen pratade med min väninna i telefon samtidigt.

Recept: 24 'muffinsbröd'.
50 gr jäst, 1,5 tsk salt, 2 msk olivolja, 2 msk ljus sirap, 1 dl vetekross, 2 dl havregryn, 10 dl vetemjöl, 5 dl kallt vatten.
Koka upp 1,5 dl vatten och 1 dl vetekross. Häll över i en degbunke och häll på 3,5 dl kallt vatten. Smula ner jästen och rör ut det i den fingervarma vätskan. Häll i salt, olivolja och sirap. Rör om. Häll i havregryn och större delen av mjölet och rör om. Spar 1 dl mjöl till utbaket. Knåda degen cirka 6 - 7 minuter tills degen släpper bunken och känns lagom smidig. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Häll upp degen på ett bakbord och arbeta den smidig till en längd. Dela längden i 24 skivor rulla varje skiva till en rund bulle och lägg i muffinsformar. Gick förvånande bra att göra med bara en hand. ( Ev. oljar du botten på formarna så att bullarna släpper lättare när de är klara.)
Låt muffinsbullarna jäsa 30 minuter under bakduk. Grädda i 200 graders värme längst ner i ugnen i cirka 20-25 minuter. Ta ut en bulle och knacka lätt med knogen i botten. När bullen låter ihålig är de klara.
Servera dem ljumna till en god marmelad och kryddig ost.

Smaklig afternoon tea!

Pia en globerotter som mer än gärna lånar smakliga traditioner från andra länder.
ps. Traditionen att inta afternoon tea mellan klockan 14.00 och 17.00 föddes i 1840 talets England, då överklassen behövde påfyllnad av mat och dryck mellan lunchen och den sena middagen som åts först runt kl. 20.00. ds.

ps igen: vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inkägg' och 'Bloggarkiv'.ds.

Inga kommentarer: