onsdag 28 mars 2012

Grow your vegetables in boxes.

Grow your own vegetables in boxes to prevent weeds.

Hej Gó vänner, i går hade vi 18 plusgrader och sol i Skåne, och med sol och värme börjar det klia i avsaknaden av de gröna fingrarna. Men man kan ju alltid hoppas... att i år så ska fingrarna bli gröna och få magisk kraft.
I helgen som gick, snickrade maken till en övervåning till förra årets odlingslådor. Vis av erfarenhet vet vi nu att odlingslådorna måste vara dubbelt så höga för att inte alla grönsakerna ska förbli mini och i rädisformat. För er som följt min blogg ett år, så vet ni hur pyttesmå våra rödbeter och morötter blev förra året. Inte kul att se i jämförelse med svägerskans praktfulla grönsaker som hon odlat i färdigköpta snygga pallkragar. Men skam den som ger sig. I år så ska vi ta upp kampen...
Grow your own onien. This little bulbs will grow and be this big... I hope...

Enligt odlingsexperter är det okej att plantera sättlöken så snart frostrisken är över. Och det har jag nu bestämt att den är här i Skåne. Men är du inte lika modig som jag, så kan du förodla löken i kruka inomhus och plantera ut den när den vuxit till sig lite och våren kommit lite längre och värmen blivit mer stabil. Hm... kan den bli det?
Dock väntar jag ett tag med att odla morötter och rödbeter, det får bli först efter påsk. Även jag har en gräns för min djärvhet...

Pia en globetrotter som ljust nu ser ljust på våren.

ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på ' Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'.ds.

Inga kommentarer: