torsdag 7 februari 2013

Vacation and strikes in Greece

View from Gdohia, Crete in February.

Hej Gó vänner, jag har precis landat in efter en tio dagars tripp till Aten och Kreta. Jag är trots att jag är nordbo inte någon vän av nordisk vinterkyla. Jag byter mer än gärna ut skidåkning, snö och isande vind till sol, turkost hav, dignande apelsinträd och blommande anemoner.

Tar du båten till Kreta kan du få se kretensarna skörda oliver i slutet av januari. Pittoreskt och genuint. Allt hade nu varit frid och fröjd om det inte varit för alla dessa strejker. De poppar upp som svampar ur jorden från en dag till en annan. De kan pågå 24 timmar upp till fem, sex dagar.

Myrtos beach, off-season.

House for SALE. Onely 35.000 euro and you get a nice view.
I trakterna kring Gdohia, som ligger en timmes gångväg från Myrtos upp i bergen, kan du köpa dig ett hus eller ruin med en liten bit mark för cirka 30.000-40.000 euro. Utsikten är magnefik. Standarden på husen är mer än primitiva och kräver en hel del renovering.

Jag tog båt från Pereus till Kreta. En tur och returbiljett går på 85 euro. Det är billigare att köpa tur och retur än singelbiljett. Men med facit i hand hade det blivit billigare att lösa var biljett för sig eftersom det blev hamnarbetarstrejk när jag var på Kreta. Inga båtar således i någon riktning. Strejken skulle ta 48 timmar sades det. Lugnt, då skulle jag hinna med mitt flyg hem. Men nix, strejken drog ut ytterligare tre dagar på tiden. Nu skulle jag absolut missa flyget hem. En ny flygbiljett hem tre dagar senare skulle gå på samma pris som jag betalat för min tur och retur biljett med SAS. Nix, det fick bli att ta inrikesflyg istället. 85 euro lyckades den lokala resebyrån i Myrtos fixa till mig. Jag hade tur och fick den sista flygstolen på planet till Aten dagen innan mitt plan till Köpenhamn skulle avgå.
Hamnarbetarstrejken pågick ytterligare i två dagar, så den flygbiljett jag eventuellt hade fått boka om till, om jag inte hade kommit med på planet från Kreta till Aten, hade då gått om intet.

Tips till dig som planerar att resa till Grekland i dessa kristider är att vara väl förberedd. Ha extra tid inplanerad, vara beredd på extra utgifter och vara utrustad med ett stort mått av tålamod. Min rekommendation är att ha en öppen flygbiljett hem.
Inställda tåg och bussar gör att taxichaufförerna i Aten har bråda och glada dagar. Det satta fixpriset in till centrum från flygplatsen på 35 euro, är enlig dem bara en rekommendation. Jag fick bråka med min taxichauffis en lång stund om priset. Vem som vann? Hm... det gjorde nog han.

Pia en gnällig globetrotter, som trots allt fått äta frukost och lunch i 20 gradig sol, så varför klaga på lite grekiska strejker och extra resekostnader.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.







Inga kommentarer: