måndag 21 januari 2013

Remake, and get a new look.

Tre olika stolar med tre olika klädslar funkar bra ihop om du håller ihop dem färgmässigt. Här har vi målat alla stolarna i samma sidenmatta svarta kulör. Sittsarna har vi klätt med kavajtyger i gråsvart färgskala.

Hej Gó vänner, så har vi (läs maken) målat klart alla tio stolarna i svart sidenmatt färg. Fyra av stolarna har vi köpt på Erikshjälpen i Helsingborg. Sex IKEAstolar hade vi sedan tidigare. Jag har klätt om alla stolsittsarna med tre olika kavajtyger i ull som jag fyndat på loppis. På Pingskyrkan och Erikshjälpen hittade jag klassiska kavajtyger i fin tätvävd ull för 'inga pengar' alls. Pris per stolsitts blev ca 15 sek. Att jag valde kavajtyger var för att få till en lite tuffare maskulin känlsa på stolarna, och gå ifrån det ljuva och romantiska, som det lätt blir med utsirade stolar från förra sekelskiftet.

Mixa och blanda vilt funkar alldeles utmärkt om man har några färger och mönster som håller ihop det hela. Här har jag dukat vårt matbord med vita mattallrikar med silverkant, design Jonas Bohlin, Rörstrand. De blommönstrade assietterna är från IKEA's 1700-talsservis, som tyvärr har utgått ur deras sortiment. Men vill du ha liknande kan du välja Ostindia från Rörstrand. Vinglasen är från Iittala. De små smala vattenglasen från tidigt 1900-tal med slipad dekor är loppisfynd. De färgade låga glasen med slipad dekor är från Shanghai. Bestick, design Tord Björklund för IKEA. Ljuslyktor Kivi från Iittala. Raka smala nubbeglas är loppisfynd och används här som minivaser för murgröna.

Pia en för dagen nöjd globetrotter, som aldrig trodde att hon skulle falla för svarta möbler igen. Förra gången skrev vi 1980-tal. Då var svart och krom stora inredningsdetaljer. Men man ska aldrig säga aldrig. Trender kommer och går, men det blir som tur är, alltid med någon ny förlåtande twist.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' eller
'Bloggarkiv'.ds.


Inga kommentarer: