tisdag 8 januari 2013

New Year, new kitchen chairs.

This old chair did we find at Pingstkyrkans second hand, in Väla south, for 175 sek and in a very good condition. But it needs a remake to fit in our kitchen.

Hej Gó vänner och ett Gott Nytt 2013. Dock börjar det nya året i dis och dimma. Vi hade snö fram till jul men på Julafton regnade det bort. Men vem sörjer? Inte jag, som bekant är jag ingen vän av vinter och snö. Men för att trolla bort den gråa tristessen ute har vi fyndat lite gamla stolar på loppis som vi (läs maken) har fixat och målat om. Jag har bidragit med det rutiga kavajtyget i ull som vi (läs maken igen) har fäst fast på den gamla stolsittsen, som faktiskt inte alls var nedsutten, vilket brukar vara fallet med gamla klädda stolar och fåtöljer. Stolen som är i nyrokoko har en sitts med rejäla stålfjädrar och kraftig juteväv i bästa skick. Ursprungsland? Ingen aning, men stolarna vi fyndade två stycken, var båda i mycket bra skick och väl värda att satsa lite arbete på.

Målad i svart sidenmatt färg och en klädsel av svart och vitrutigt kavajtyg fick stolen en helt ny pondus och look som passar i vårt kök.

Nu står sju andra stolar på tur att få sin remake over. Bild på dessa kommer när de är klara. Tanken är att vi ska ha åtta olika köksstolar och alla målade i mattsvart färg och klädda med lite olika svartvita tyger. Det blir en snygg kombo till vårt köksbord och golv i mörk ek.

Pia en för dagen nöjd globetrotter, trots det tunga mörkgrå regndis som belägrar nordvästra Skåne. Hm... nu ska jag inte ljuga mer idag...sååå himla nöjd är jag inte; det är dags att lyssna på en 'Vintersaga' med Monica Törnell...'Det är då det stora vemodet rullar in, och från havet blåser en isande gråkall vind.' De textraderna stämmer mer med min sinnesstämning över dagens väder.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'.ds.


Inga kommentarer: