lördag 8 september 2012

My garden dream.


Det här är en bit av vår oröda trädgård som glömts bort eller bara blivit över. Lämnad åt sitt eget öde i över två decennier.

Hej Gó vänner, länge sen sist. Hoppas sensommaren har varit bra trots, regn, kyliga vindar och kraftig blåst. Själv har jag varit fullt upptagen med att besöka loppisar och sy väskor för allt vad dygnets timmar räcker till. Nu ser jag dock en liten andlucka i den regntunga himmelen. Hm... snarare är det väl så att det är höstmörkret som skymmer och kryper närmare och kortar av dygnets ljusa timmar. Då gäller det att ha framtida drömmar och projekt som ger hopp om grönska och ett blomstrande liv framöver.
Vårt nästa projekt är att ta itu med en del av vår trädgård som ingen de senaste decennierna har brytt sig om eller lagt ner någon större möda på. Jo på ett sätt, men då som slasktratt för diverse trädgårdsavfall. Hela ytan är nämligen fylld av kapade grenar, buskar, sly och tjugo års avlämpade av julgranar. Jodå, jag vet detta med säkerhet, för en och annan julgranskula vittnar om julgranarnas bitra öde.

För drygt två år sedan blev huset med den välskötta och den 'bortglömda' trädgården vår. Fram tills nu har vi haft fullt upp med att fixa till huset för att få det som vi vill ha det. Nu står turen till denna överblivna del av vår trädgård. Målet är att vi ska ha rensat upp bland sly, björnbärssnår och trollhassel, kvickrot och julgranar så att det i mars månad 2013 står ett växthus mitt i denna 'grönskande' oas.

Jag påbörjade upprensningen av ytan för vårt framtida växthus redan förra helgen. Efter tre timmar bland taggiga björnbärssnår, seg och snårig trollhassel såg jag ut som jag hade varit i slagsmål med en norsk vildkatt. Maken kom med det beska beskedet att jobba i skogen i en kortärmad T-shirt kanske inte var så smart. Hm... jag ska ta långärmat nästa gång.
Our greenhouse in the future.

Jag tänkte även dränka in alla snåriga slyhögar med jord och plantera doftkaprifol och murgröna över dem...går det...eller? Hm...

Pia en globetrotter som om en vecka packar stora väskan för ännu en tripp till Shanghai. Det blir ett sista besök, innan våra vänner packar och fyller sin contaier och styr kosan hemmåt för nordligare breddgrader.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre blogginlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.



Inga kommentarer: