onsdag 12 september 2012

Bygg för smart trädgårdsförvaring.


Maken har byggt detta smarta delvis öppna trädgårdsförråd på baksidan av vårt garage.

Hej Gó vänner, eftersom vårt garage fungerar som boklager för mina barnböcker (säljs visserligen på Adlibris, men det stora boklagret ligger jag på eller snarare vårt garage...) förvaring av min jättelika gamla vävstol, om än nermonterad men ändå, samt som makens snickarverkstad. Således har vi ingen plats för våra trädgårdsprylar. För att inte tala om bilar... De får som de flesta villaägares bilar, stå ute, året om.
Så de senaste helgerna när jag har röjt mark bland taggiga björnbärssnår och seg trollhassel för vårt framtida växthus, har maken byggt ett trädgårdsförråd för att lösa en del av förvaringsbristen. Det hela blev ett smart funktionellt öppet förråd med hyllor och plåttak på baksidan av vårt garage. Mitt emot förrådet har vi en skyddande häck. Vinden kommer för det mesta ifrån havssidan, västerifrån så där har maken byggt upp en en spaljévägg. En del av väggen går att fälla ner så att den fungerar som ett planteringsbord. Det är grymt smart och helt i min smak.
En del av väggen har försetts med gångjärn och kan vi behov fällas ner och hänger då i kedjor och fungerar som ett praktiskt planteringsbord.

I Skåne har vi en liten fördel. vintertid drabbas vi endast kortare perioder av snö, så ett öppet förråd funkar här. Jag gissar att den här typen av förråd inte är värt byggbesväret i Norrland. Där måste förrådet förmodligen byggas med väggar runt om.

Pia, en för dagen nöjd globetrotter, som nu ska ut och inviga planteringsbordet och plantera ner de nyinköpta höstväxterna i jord och krukor.

ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.








Inga kommentarer: