lördag 29 september 2012

Worth a visit in Shanghai.



Worth a visit; Shanghai Hotel Equipment co or Restaurent market as we foreigner like to call it. You find it at 345 Aomen Lu in Shanghai.

Hej Gó vänner. Jag är åter tillbaka från en snabbvisit i Shanghai. Den här gången blev det endast fem dagar snabbshopping. Mitt huvudmål med resan var att inhandla vliselin. Hm... kan låta lite märkligt men det är en detalj som jag behöver för att komplettera mina väskor som jag gör av recyclade kavajer i Sverige. Vliselin är ett mellanlägg med en klisterbaksida som inte går att återanvända när den väl har strukits på med värme på en textil. En gång använd sen är den körd. Men man kan ju inte resa till Shanghai bara för att köpa vliselin så jag passade på att besöka Shanghais bästa köksbutik: Shanghai hotel equipment på 345 Aomen Lu.
Här hittar du allt som du inte hade en aning om att du behövde, för inga pengar alls. En emaljerad 'Le Creuset'( nästan en i vart fall) gryta 24 cm för 198 CNY. (1 CNY = 1,13sek.) Stora generösa stenmortlar för 40,60 CNY. Vackra stenformar för matlagning och servering. Tungt, ja visst, men en i handbagaget kanske kan slinka med. Se bara ut som att det inte väger något när du checkar in.

Rena rama IKEAkänslan får man när man går i Tag självlaget med Dumplingsformar som finns i alla storlekar. Dessa formar med lock väger lätt och kanske är lättare att ta med i resväskan. De är också snygga att kan användas till allt annat än att ångkoka dumplings i.

En annan marknad väl värt ett besök, är de två textilbutiker som säljer handvävda textilier i klassiskt mönstrat blåvitt. Butikerna ligger mitt i den turistiga Antikmarkaden på Dongtai Lu. Blunda för krimskramset och fokusera istället på butikerna som sälljer blåvita handvävda tyger i ren bomull.
Tygerna ligger i vackra rullar som sytts ihop till rullar med röda korsstygn. Är du osäker på säljarens uppgifter om antal meter i rullarna, kan du alltid be att få kontrollmäta tygerna. Priset ligger på mellan 8 - 15 sek per meter, beroende på bomullskvalitet och vävteknik.
Okej, ska sanningen fram, så köpte jag inte bara vliselin på min resa. Det blev en massa fina blåvita tyger också. För vem kan motstå dem?

Pia en trött globetrotter, som trots att jag blev uppgraderad på SAS, kom hem med jetlag.

Ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.








Inga kommentarer: