lördag 4 augusti 2012

Louisiana summer 2012


Dessa magnifika 'aristokratslippers' är Swedish designer Mats Theselius tolkning av Nordisk kultur. Formgivare från våra Nordiska länder har fått i uppdrag att gestalta vad deras hemlandskultur är för dem.

Pia Arke Greenland 1958 - 2007, har gestaltat 'kaffemilk' eller 'coffee-meeting' i form av 150 begagnade kaffefilter i en rektangel. På Grönland firas allt från dop, födelsedagar, bröllop till begravning med ett 'kaffemöte'. De använda kaffefiltren inklusive kaffesumpen kastas ut genom fönstret efter kaffedrickandet. Filterpåsarna samlades sedan i hop i fyrkanter i trädgården.
Henrik Vibskov Denmark har stickat 'Culture dust'. Här vill han poängtera vårt stickade mönsterarv och 'kanske' dammiga behov av att utföra en gedigen hantverkstradition.

Hej gó vänner, länge sen sist. Men tiden och sommaren rinner förbi som en läckande hålslev om ni förstår vad jag menar...
Det har varit släkt och vänner på besök i en aldrig sinande ström. Trevligt var det, men vädret har tyvärr inte varit med oss precis. Jodå solen och värmen kom till sist, på samma dag som jag skulle ha vernissage... Gissa hur det gick? Rätt, de flesta valde stranden med sommarens första sol och bad... Och jag förstår dem, jag hade gjort detsamma om jag nu hade kunnat.
Men, men det går fler tåg eller ja i vart fall bussar. Tågen är det ju som bekant lite si och så med.
Ursäkta jag har tappat tråden... vi var ju på Louisiana.
Under sommaren pågår här en Nordisk arkitekturutställning. Éntretorget har fått en 'kolmila' av trä och betong med träflis i en spännade symbios. I övrigt visas bilder och modeller av 'all' Nordisk arkitektur som är värda att uppmärksammas. Du hittar allt från Asplunds Stadsbibliotek i Stockholm till Tietgenkollegiet spännande studentboende av Lundgaard och Tranberg.
Denna fransos på glid, hittar du i en av de stora utställningssalarna. Märkligt dock var att när vi tog bilder på bilen såg den plötsligt rak och riktig ut. Perspektivet rätade upp sig på något märkligt sätt. Först med människor i bakgrunden fick bilen på fotot samma sneda form som den har i verkligheten.

Pia en globetrotter som varmt rekommenderar sommarutställningen på Louisiana.


Ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'ds.






Inga kommentarer: