fredag 6 juli 2012

Not a Mini or a Fiat 500.

On vacation 7 - 27 July

It´s not a cool Mini or a retro Fiat 500. It's a car and it works...in a way.

Hej Gó vänner, nix jag har inte tagit semester och därför inte bloggat på ett tag.
Det har bara varit för mycket jobb. Tappet på tio dagar som min tripp till Shanghai innebar, har satt spår. Jag måste jobba igen de förlorade dagarna. Det är väskor till Formexmässan och Louisiana som måste sys och målningar till utställningen som måste bli klara. Är man egen företagare, så kan man visserligen styra sin tid själv. Dygnet har trots allt bara 24 timmar. Även om jag ibland skulle önska att det hade 48 timmar, så jag kunde få lite tid över att njuta av sommaren. En semesterresa i höst, kanske kan bli lösningen...

Under den senaste veckan har jag även hunnit bli med bil. Dock blev det varken drömbilen; Mini Cooper clubman eller retrobilen Fiat 500.
Vad sägs om en svart Audi A2 från 2001? Ja jag vet, inte den coolaste bilen, men en tyst bil med fler hästkrafter under huven än vad en Fiat 500 kan erbjuda. Vår pro på Mölle GK lät mig provköra hennes Fiat 500. Och visst var den superläcker i design och inredning och en perfekt liten bil för stadstrafik. Men vi bor på landet och jag kör mest landsväg och behöver en bil med mer muskler under huven.
Maken och jag körde över till östra sidan Skåne för att köpa bilen. När vi på väg hem i var sin bil, ser jag att den röda visaren på bensinmätaren nickar oroväckande åt tom tankhållet. Det är bara för mig att svänga in vid första bästa bensinmack för att tanka. När jag köpte bilen upplyste säljaren mig att knappen till tanklocket satt på karmen intill förrardörren. Det var bara att trycka på knappen så skulle tanklocket öppna sig. Sagt och gjort; jag trycker en gång och två gånger, inget händer. Jag upprepar manövern ett flertal gånger, inget händer. Locket är så stängt det bara kan bli. Jag startar motorn och testar igen. Nix inget händer. Jag går ur bilen och ber om hjälp från mackpersonalen, men de kan inte heller hjälpa mig. Det blir att ringa till säljaren och fråga. Jo, vi får reda på att det ska finnas en lucka i bagageutrymmet som går att öppna och där innanför finns en spak, eller vad det nu kan heta, som man kan trycka ner så öppnar sig tanklocket. Okej, vi provar. Yes, det funkar. Tanklocket öppnar sig så att jag kan fylla på bensin.
Med en fulltankad bil är jag på väg igen, det känns skönt. Bilen hoppar till av en ojämnhet på vägen och vips så öppnar sig handskfacket. Jag stänger det och strax därefter så öppnar det sig igen. Jag får en déjà vu, och minns att jag någon gång för länge sedan hade en gammal bil där handskfacket öppnade sig vid minsta ojämnhet på vägen. Nu har jag blivit med en sådan bil igen. Det är trevligt med gamla minnen...

Pia en globetrotter som på intet vis har lagt drömmen om en Mini åt sidan, den får bara vänta ett tag.

ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv' ds.

Inga kommentarer: