måndag 13 augusti 2012

Knivställ av grillpinnar.

Snyggt, billigt och funktionellt. Allt du behöver för det här knivstället är en glasvas, cirka 500 grillpinnar, en liten burk lackbets, engångshandskar och tålamod.

Hej Gó vänner nu har jag packat den lilla svarta, ja inte klänningen utan bilen. I morgon bär det av med full last till Stockholm och Formexmässan i Älvsjö. Men innan dess vill jag bara tipsa om ett snyggt knivställ som jag fick idén till när jag var i Shanghai före midsommar. Min kreativa väninna som jag hälsade på hade gjort ett av grillpinnar och ställt ner i en rottingkorg, supersnyggt. Själv kom jag på att jag kunde ställa ner grillpinnarna i en rektangulär glasvas som vi hade hemma och som aldrig funkat som blomvas.
I sommras var en annan kreativ väninna på besök hos oss i Skåne och hon tipsade om att vi kunde färga in pinnarna med lackbets så skulle de hålla sig fräscha längre och inte dra åt sig fukt, vilket de hade gjort nu efter en tids användning.
Sagt och gjort maken inhandlade lackbets, mörkbrun!!! Jag hade bett om svart. Men på den lilla ort som vi bor på var mörkbrunt det närmaste svart de kunde erbjuda. Hm...
Men på långt håll och med svag syn ser det svart ut... ja, nästan i vart fall.
Femhundra grillpinnar rullades på en stor bakplåt fylld med lackbets. Använd engångshandskar för det är ett himla mecka och klet att få jämn färg runt om grillpinnarna. Jag hade inbillat mig att lackbetsen skulle vara mer som vanlig bets och snällt sugas upp av grillpinnarna, men icke....
Efter infärgningen; sprid ut pinnarna på tidningspapper så att de kan torka så fritt som möjligt och inte klibba ihop.

Pia en för dagen glad globetrotter, som trots mörkbrun bets upp till arbågarna blev nöjd över resultatet.

Ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då in dig på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.



Inga kommentarer: