tisdag 26 juni 2012

Vår första egenodlade potatis.



Vår första skörd av nypotatis...eller...är det vinterpotais som bara är pyttesmå?

Hej Gó vänner, jag såg på tv att man kan 'skatta' potatis, trots att potaisplantan inte har blommat färdigt. Inspirerad och nyfiken började jag gräva runt med handen bland våra egna potatisplator och fick upp några små fina potatisar, lagom mycket till två personer. Dock är jag lite osäker om det här är sommarpotatis? För i våras tog jag bara några potatisar som fått grodd i potatislådan i kylen och stoppade ner dem i en av odlingslådorna i vår trädgård. När man köper nypotatis är de ju alltid ljust gulbruna i skalet. Våra är läckert rödrosa! Vilken potatissort det är, har jag med andra ord ingen aning om. Vi får testa i kväll och se hur de smakar.


Eftersom de fyra potatisar som jag knölat ner i en av våra odlingslådor för morötter och rödbetter, började växa sig steroidiskt stora, byggde maken en ny odlingslåda för potatis. Det blev en praktisk potatislåda på ben som han klädde invändigt med markduk och som släpper igenom fukt och överskottsvatten men inte jord. I min tur stoppade jag ner alla möjliga potatissorter, som fått grodd, i jorden. Vilka potissorter det är har jag som sagt ingen aning om. Det får bli glada överraskningar alltefter som potatisarna växer sig färdiga för skörd.

Pia en globetrotter som varit i Shanghai och snabbt påmints om att det var just det vi saknade när vi bodde där; god mjäll färsk potatis som inte är vattning och smakar skunk.

Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'.





Inga kommentarer: