torsdag 21 juni 2012

Shanghai, almost the same city as last time.



Lucky fish for sale, brings you luck and money.

Hej Gó vänner, som några av er säkert märkt så fastnade min blogg i den berömda kinesiska muren. Den enda åtkomst jag hade på internet var min e-mail samt möjligheten att surfa runt på de av Kina utvalda och godkännda länkarna.
Efter drygt två års bortovara kan jag konstatera att Shanghai är sig likt. Ja nästan i vart fall. Nu finns här ännu fler lyxiga bilar. Porsche, Ferrari, Buick, Lexus, BMW och minst var tredje kines tycks köra en Mini cooper!!!! För två år sedan var det mest Passatbilar som rullade på Shanghais gator. De som har mer pengar än de verkar behöva har nu speciallackade bilar i metalic 'Barbiepink'. Tänk er själva en Porsche i glittrig nagelacksrosa. Vackert? Njae....

I övrigt är klassskillnaderna minst lika stora som sist vi bodde i Shanghai. De rika har bara blivit rikare och de fattiga... kanske lite bättre, eller?


Penthouse in Shanghai 2012. View from the roof of the 1933 Art Deco building.


Art Deco building in Shanghai by british architects. From the begining was it a place for art and literature. During the Mao Zedong period a slaughterhouse. Today is it a home for fancy shops and restaurants. Same typ of Art Deco buildings could you find in New York and London at that time.


Inner circle at Art Deco building 1933 in Shanghai.


Yesterday art, literature and cattles. Today is the building restored and a place for exclusive shops, artstudios and restaurants.

Jag har svårt att förstå varför man gjorde om byggnaden till slakteri under Mao Zedong perioden. Bara tanken på att de föste fram kreatur på de smala branta betonggångarna som går kors och tväs i luften och leder in mot den runda mittbyggnaden som då var slakteri, får mig att må illa. Hade det funnits veganer på den tiden i Kina, skulle de antagligen satt eld på hela byggnaden. (Om de hade vågat eller inte svultit ihjäl, vill säga).


Pia en nyfiken globetrotter som trots allt tycker att det var skönt att komma hem till blå himmel och nätsurfing utan politisk maktkontroll.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då in dig på 'Bloggarkiv' och 'Äldre inlägg'. ds.























Inga kommentarer: