fredag 25 maj 2012

Bake brownies that provides energy.


Energy brownies. You bake them yourself in twenty minutes. All you need are: 1 egg, 2 dl brown sugar, 2 spoon honey, 1 spoon cocao, 1 dl corn flour, 1 spoon flaxseed, 2 dl walnuts, 1 dl raisins, 100 gr 70 % chocolate.

Hej Gó vänner, snart kliver vi in i juni månad och många av oss kan se fram emot semestrar med sol och lagom med regn på nätterna så att vi slipper vattna i trädgården samt lagom mycket friluftsliv så att vi undviker träningsvärk. Vare sig du spelar golf, cykelsemestrar, går på tur eller bara gillar att ligga i hängmattan och läsa en bok eller slöbläddra i en tidning så kan du behöva lite extra energitillskott.
Själv är jag allergisk mot både mandel och hasselnötter och har svårt att köpa färdiga energibars. Jag har testat flera sorter och även om hasselnötter eller mandel inte finns med i innehållsförteckningen så har jag fått allergiska reaktioner. Det är inte kul att vara ute på golfbanan och plötsligt känna hur det börjar klia i halsen och luftstrupen sväller igen. Man kan få panik för mindre. Därför bakar jag numera egna energikakor så jag vet vad de innehåller. De här energibrownisarna är även glutenfria. Du rör ihop smeten och bakar dem på tjuo minuter.


Recept: ca 14 kakor.

1 ägg, 2 dl råsocker, 2 msk honung, 1 msk kakao, 1 dl majzenamjöl, 1 msk linfrön, 1 dl russin,
100 gr 70% chocklad, 2 dl hackade valnötter.

Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Tillsätt kakao och majzena. Rör ner honung och linfrön. Grovhacka russin, nötter och choklad och rör ner i smeten.
Klicka smeten i små högar på en bakplåt. (Använd gärna bakplåtspapper så lossar kakorna lättare efter gräddning.) Den uppklickade smeten flyter ut till runda kakor under själva gräddningen.
Grädda i 155 grader mitt i ugn i ca 15 minuter. Obs! kolla då och då under grädnningen. Vissa ugnar gräddar snabbare än andra. Ev får du vrida plåten ett halvt varv i halvtid om ugnen har en tendens att grädda ojämt.

Pia en globetrotter med ny energi och smak för det goda.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.





Inga kommentarer: