tisdag 24 april 2012

Superenkelt att baka.


Det här fröknäcket är superenkelt att baka.

Hej Gó vänner, äntligen har jag hittat ett recept på nätet där jag slipper bli kladdig om fingrarna när jag bakar. Faktum är att jag starkt ogillar när degklimparna fastnar på fingrarna och växer sig allt större ju mer jag knådar i degen. Men med det här receptet förblir fingrarna rena och kladdfria.
Till det här superenkla receptet på fröknäcke behöver du bara en bunke att röra ner alla ingredienserna i och en degskapa att bre ut smeten på en bakpappersklädd bakplåt.

RECEPT: Smeten räcker till två normalstora bakplåtar.
4 dl Maizena - majsstärkelse. 2 dl solroskärnor, 1 dl sesamfrön, 1 dl linfrön, 1 dl raps eller majsolja, 2 tsk salt, 4 dl kokande vatten.
Blanda ner alla ingredienser i en skål och slå på det kokande vattnet. Rör runt och låt smeten slå och svälla i ett par minuter. Bred ut smeten på bakplåtspappret så tunnt som möjligt. Grädda i 160 grader, mitt i ugn ca 30 - 35 minuter. Har du två plåtar och inte en varmluftsugn, skifta plats på plåtarna i halvtid.
Servera fröknäcket tillsammans med smakrika ostar och en god fikon, päron eller rabarbermarmelad. Mums! Jag lovar det smakar supergott.

Pia en lat globetrotter med smak för det goda.
ps. Jo, vi planterade rabarber i höstas och den ser faktiskt ut att trivas i vår trädgård. Den börjar arta sig riktigt bra, så snart kan vi skörda och jag kan ge er recept på rabarbermarmelad och rabarberkompott, det senare smakar gudomligt tillsammans med vaniljglass och färska jordgubbar... mmmmm...

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på'Äldre inlägg' eller 'Bloggarkiv'. ds.

Inga kommentarer: