lördag 28 april 2012

Jaguar or Mini cooper?


Two beauties. Jaguar from 1963 to the left and Jaguar from 1961 to the right.

Hej Gó vänner, i dag har vi varit och fördjupat oss i bilarnas värld. Varför? Jo för att jag behöver en liten, praktisk bil som är billig i både inköp och drift. Maken visste besked: En Renault Kangoo med gott om lastutrymme. Vi kör till Helsingborg denna lördags förmiddag för att botanisera runt bland praktiska bilar.
Vad hände? Jo, vi landar in hos Lani Bil i Helsingborg. Jag hinner inte mer än innanför dörrarna till butiken förän jag faller pladask för två skönheter från tidigt 60-tal. Priset för skönheten till vänster från 1963 var BARA 600,000 sek. Ett fynd eller... Är dessa två beauties praktiska att lasta i? Nja, kanske inte. Men de är sååå formfulländade!
Men det behövdes inte någon längre ekonomisk överläggning för att inse att denna kärlek var bara att glömma. Överge tanken och stänga av känselknappen i hjärtat och använda hjärnfunktionen igen. En praktisk bil var det ja. Vi tacke för titten och åkte till Renault för att titta på mer praktiska bilar med gott om lastutrymme.
Jaha... Suck!!! Hur sexig är en skåpbil med helttäckt lastutrymme på en skala? Trots det, är jag rationell och ställer praktiska frågor till säljaren och tänker lastutrymme. Lastutrymme... Suck!
Om 14 dagar är två begagnade bilar i bra pris som bara gått ca 3.000 mil på ingång. BRA! Vi sällar oss till de intresserade och byter visitkort med säljaren.
På vägen hem passerar vi BMW och tänker; Äsch vi är ju ändå här, vi kan lika gärna kolla om de har någon Mini cooper hemma.
Mini copper from 2010. Unable to resist. I´m in love. It's comfortable to sit in. Good overview. What more could you ask for? Plenty of cargo space? NO... but.. I can design small things and paint small paintings in the future. Or?

Jo de hade en Mini cooper från 2010 hemma. Jag provsatt Minin med andakt. Ställde in sätet och låtsades att jag körde bilen. Det bultade i hela mitt hjärta att den här bilen var som gjord för mig. Jag satt perfekt i den och jag hade bra överblick. Men... det var ju det där med lastutrymme. Bagageutrymmmet i den är Minin var knappt mer än 30 cm. Lite mer plats blir det ju om jag skulle fälla baksätet. Kanske en Mini cooper clubman skulle vara bättre? Den har cirka 30 cm längre lastutrymme än Minini coopern upplyser oss säljaren. Kanske kan det vara en lösning? Säljaren rådde oss att köra till Malmö. Där finns återförsäljare på Mini'n och de har fler modeller hemma, även begagnade. Okej, vi får ta en tur till Malmö senare och kolla in läget. Tills dess får jag överlägga med det sunda förnuftet och med mitt hjärta och min magkänsla. Praktisk och ful eller superläcker och mindre praktisk men alldeles, alldeles underbar...

Pia En globetrotter med huvudbry; funktionell eller snygg... det är frågan? Vi får se vilket som vinner... hjärnan eller hjärtat.
Fortsättning följer.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'. ds.






Inga kommentarer: