onsdag 5 oktober 2011

Vases in plywood.

Two old vases in plywood for IKEA, and one prototype. Do you remember the tulip vase in a plant pot or the cactus in a plant pot? All made of plywood. Old design from early 1990.

Hej gò vänner, just nu är jag mitt inne i en dimmig historia om vad jag har kreerat genom åren som formgivare och produktutvecklare. Jag rotar bland gamla bilder och i minnet. Varför detta rotande i gamla minnen? Jo, jag ska hålla ett föredrag för SWEA i Aten den 7 november. Swea är en organisation för svenska kvinnor som är bosatta utomlands och organisationen finns så gott som över hela värden. Så just nu försöker jag få ihop alla lösa trådar i text och bilder i ett power pointprogram. Det är faktiskt riktigt kul att återuppliva gamla erfarenheter och minnen. Ja, i vart fall de positiva, som att ha formgivit produkter som faktiskt blev säljsuccéer. Tyvärr, hör inte de produkterna ovan på bilden till dessa. Krukan med tulpan blev dock en succé, men inte dessa vaser med labbrör för levande blommor. Jag tycker dock att de är genialiska i all sin enkelthelt och funktion. Två identiskt lika platta former försedda med varsin skåra, den ena kort den andra lite längre. De träs i varandra och blir till en tredimensionell form när de sätts ihop. Fyll labbröret med vatten och sätt i en blomma. Nu finns inte dessa att köpa längre. Det var många år sedan de utgick ur sortimentet. Men du kan lätt leka 'Äntligen Hemma' och kreera en egen vas med hjälp av två plywoodskivor och en såg. Alt. tar du en stadig kartong och klipper ut din form x 2 och sätter ihop på samma vis som på bilden. Labbrör finns att köpa på bla Panduro hobby. Måla sen ränder, prickar eller enfärgat. Alt. låter du barnen dekorera dem.
Trevlig pysselstund önskar Pia, just nu en globetrotter fast i gamla minnen.
Do you have this plant pot with a cactus or a tulip. Please contact Pia.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig. Klicka då på Bloggarkivet längst ner på sidan.ds.

Inga kommentarer: