måndag 10 oktober 2011

Imagine a life with a large hat.

Two young ladies wearing straw hats. Sweden 1910.

Hej gó vänner, nu när höstregnet står som spön i backen är det lätt att fantisera sig bort i tid och rum. Jag håller just nu på med att söka information om handväskans historia och då snubblade jag på dessa fantastiska platta stråhattar och 'kvarnhjulshattar' som alla medvetna kvinnor bar på huvudet när de skulle klä upp sig kring förra sekelskiftet. Och visst vore det häftigt att få bära en sådan här skapelse. Tänk en sådan vacker hållning man skulle få, det gäller ju att hatten sitter kvar på huvudet när man går. Således måste man nog skrider långsamt fram på trottoaren. Det går ju knappast att rusa och stressa fram med en sådan här stor skapelse på huvudet.
Ladies with big hats decorated with flowers. Sweden 1910.
Bilden ovan visar exempel på så kallade 'kvarnhjulshattar'. Visst är de grymma. Det måste dessutom ha varit helt fantastiskt roligt och kreativt att vara hattmodist på den här tiden.
Men med tanke på var vi bor (nära havet), så vore det inte så praktikst när allt kommer omkring. Hur skulle hatten se ut efter det ständigt strilande regnet? Ja, om den ens skulle sitta kvar på huvudet. För här blåser det stomvindar allt som oftast. Men ändå, tänk om. Någon gång kommer väl solen och vinden fläktar så där lagom ljummet och behagligt. 'Dream on!' Det är nästan 8 månader kvar till nästa sommar.
De här två fantastiska bilderna som jag lagt in har jag hittat i två gamla fotoalbum som var slängda i en container i Vasastan i Stockholm. Albumen är fyllda av människor på svartvita fotografier som jag inte vet vilka de är, men bilderna är så fina tidsdokument att jag behåller dem tills någon annan gör anspråk på dem.
Pia en globetrotter som förirrat sig i modets historia.

ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' alt. 'Bloggarkiv' ds.

Inga kommentarer: