onsdag 19 oktober 2011

Saluki as a model

He does not want to be in the picture.

Hej Gó vänner, har ni försökt få en hund att agera fotomodell någon gång? Då har ni kanske märkt att vissa har känslan andra har den inte. Jag menar att vissa hundar är precis som människor, de älskar att stå framför kameran och låter sig villigt agera inför fotografen. Men icke den här vackra salukin. För den observante så kanske ni minns att jag bloggat om den här speciella salukin en gång tidigare. Det var i somras när vi var hundvakt, när dess huse och matte var på semester i Grekland. Och som sagt det var ett äventyr på fem dagar och fyra nätter.
Nu tänkte jag att det var payback time. Jag behövde en stilig hund som skulle visa mina hundhalsband av recyclat material på hemsidan. Jag tog därför en extra lång mutrunda med honom för att han skulle vara välvilligt inställd till mig och snällt bära upp de olika halsbandsmodellerna och se snygg ut framför kameran. Men nix! Det första han gjore var att gå och ställa sig bakom en buske i trädgården. Jaha, tack för den. Där var det rörigt med alla torra grenar i bakgrunden och mörkt under buskens överhäng. Det fick bli hundkoppel fram och ställa honom på plats i ljuset. Men nejdå, inte ville han titta in kamerlinsen inte. No way! Det hjälpte inte hur mycket jag lockade och pratade snällt med honom.
Jag fick erkänna mitt nederlag och kalla på matte.
Först med hjälp av ätbara mutor gick det bättre.
Och visst blev han stilig. Men jag måste erkänna att han hade mer fokus på matte och eventuellt mer hundgodis än på mig och min kamera. Hans kall som fotomodell och modellfokus kanske behöver växa till sig och mogna och kommer kanske fram vid nästa fototillfälle, vem vet? Antagligen bara han.
Pia en globetrotter som för dagen misströstar som hundfotograf.

ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då in dig på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'.ds

Inga kommentarer: