söndag 23 oktober 2011

Bangkok a déjà vu.

Bangkok 2003. We are on our way to Hua Hin in a rented car.

Hej Gó vänner, läser tidningar och ser på tv om översvämningarna i Bangkok. De är de värsta på 50 år. 350 människor har hittats döda sen juli månad på grund av översvämningarna. Hemskt, förfärligt och ofattbart att det kan bli sådana otroliga konsekvenser av regn. Jag är en thailandsfantast och har rest till Bangkok ett par gånger per år sen 1997. Bangkok är vid sidan av New York en av mina favoritstäder, så jag lider med alla drabbade och undrar hur det gått för mina kära försäljare i Bangkok som jag haft en massa business med genom åren.
Fick en déjà vu, när jag såg översvämningsbilderna och mindes senhösten 2003 då jag, maken och goda vänner hade bokat en resa till Bangkok för vidare biltransport till Hua Hin och Evason Hua Hin spa Hotell. Bilresan som normalt tar 2,5 - 3 timmar tog nu 9 timmar på grund av alla översvämmade vägar.
On a road between Bangkok and Hua Hin.
Många vägar var avstänga och de som var öppna och något sånär farbara, ringlade bilköerna fram i snigelfart. Smarta thailändare hittade alternativ och tog sig fram i små båtar. Själva satt vi lätt omskakade i en hyrd bil och svettades i dryga 30 graders värme. Airconen fick vi inte ha på för då kunde det bli kortslutning i elsystemet. Halva bilen stod ju under vatten. Vi kom fram till hotellet mitt i natten och hade ingen aning om att stranden var så gott som bortspolad och kvar var endast en lerig och smutsig strand med badförbud.
Hua Hin beach after the rain, 2003.
Skam och sägandes måste jag erkänna att jag tycker bilden ovan är grymt vacker i all sin nakenhet. Naturen har tagit över och spolat bort all färgglad rekvesita som normalt brukar pryda stranden. Vanligtvis brukar här krylla av badande och solande turister. Rödbrända badgäster som sitter under färgglada parasoll och sippar på en Singha beer eller två. Inte så dumt det heller, det måste medges. Det finns som sagt alltid två sidor av myntet.

Pia en globetrotter som hoppas att vattnet sjunker undan och allt blir bra igen.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig, klicka då på 'Äldre inlägg' och på Bloggarkivet.ds.

Inga kommentarer: