måndag 24 oktober 2011

Drömmen om ett slott... forts följer.

Torsdag den 27:e okt. Hej Gó vänner, jag har varit hos läkaren och fått reda på att jag har borrelia. Därför har jag varit ur slag de senaste dagarna och inte bloggat. Äter nu antibiotika. I morgon ska vi träffa mäklaren och vi ska få titta på slottet från insidan. Så himla spännande!!! Fortsättning följer.
Wiktoriana slott, ligger mitt på kullahalvön i Skåne och är till salu. Visst ger slottet tankar till förra årets julkalender; Gyllene knorren. Drömmen om hotell och restaurang, kanske en inredningsbutik eller lokal för bröllopsfirande med övernattning... alla möjliga och omöjliga tankar poppar upp i min hjärna.

Hej Gó vänner, en tillbakablick. Läs söndag morgon 09.00: Maken och jag sitter och äter frukost och läser i DN och Helsingborgs Dagblad. Och plötsligt blir jag kär på nytt. Det är som en blixt från en klar himmel. Under rubriken 'Villor säljes' i HD, ser jag detta fantastiska slott från förra sekelskiftet. Jag vill ha, ropar det i mig. Jag vill bli ditt svarar det pampiga vita slottet på bilden. Snabbt googlar jag fram mer info på nätet. Wiktoriana slott byggår 1912. 16 rum på 600 kvm, tomt 2.875kvm. Wow! Vill ha! "Pris 1,7 mille". Wow, billigt! "Stort behov av renovering" Hm, mindre wow! "Defekt vattenburet system, Ingen ansluten värme". Ett ännu mindre wow... "Kommunalt avlopp". Ja! Alltid något.
Maken gillade också det han såg på bilden, men inte priset. Han misstänker att slottet måste vara rena rama rucklet. Trots det är han villig att åka med och titta på det live.
Sagt och gjort. Väl på plats är det svårt att inte bli hänförd. Ett pampigt rikligt ornamenterat vitt slott i bländande solsken mot en knallblå himmel ger faktiskt magiska vibbar. Visst är det vackert!
"Gå inte runt och titta på baksidan, för då blir du bara besviken", upplyser mannen i en annan familj som också letat sig till platsen för att beskåda slottet ur ett mer krast och sakligt perspektiv.
Då måste jag ju självklart gå runt och titta. Tyvärr hade han rätt. Här syntes förfallet mer påtagligt.
Trasiga fönsterrutor och flagnande puts. Ett gammalt grönt badkar från 1970-talet står lutad mot ytterväggen och tar snabbt bort den Viktorianska känslan av historiens vingslag. Jag som för mitt inre sett vackra kvinnor i långa klänningar med små spetsprydda parsasoll som skydd mot solen flanera runt i trädgården. De är som bortblåsta nu.
Snabbt runt till den pampiga entésidan igen för en ny hänförelse. Fler intresserade har anslutit. Det är många med slottdrömmar minst sagt. Frågan är hur många som har viljan och ekonomin att renovera och investera fem mille för att rusta upp ett gammalt slott? "Minst det dubbla beloppet", muttrade maken i bakgrunden. "Du menar tio mille", sa jag. "Äsch man kan göra en massa saker själv eller...", sa jag lite mer osäkert nu. Varför i hela friden utbildade man sig inte till elektriker, rörmokare och snickare med våtrumsbehörighet för. Det hade nog varit den bästa investeringen man hade kunnat göra när man skulle välja yrkesbana som ung. Varför var det ingen syokonsulent som upplysten en om det?

Pia en globetrotter med slottsdrömmar.
ps. Jag har trots allt bokat tid för visning hos mäklaren nu i veckan. Fortsättning följer således. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då in dig på 'Äldre inlägg' ds.

Inga kommentarer: