måndag 12 september 2011

Köksliv.

För närvarande tillbringar jag större delen av mitt vakna liv med att plöja allsköns kokböcker och testa nya recept vid spisen.

Hej Gó vänner, för tillfället känner jag mig lätt illamående av att ha provsmakat alla varianter på fiskpaté som jag tillagat under de senaste tre veckorna. För att inte tala om all anka! Anka med apelsinsås blir det absolut inte. Den tröttnade maken på redan efter andra omgången, själv stod jag pall hela tre måltider. Dock börjar även marinerade ankbröst med lingoninlagda päron ligga risigt till. Är nu inne på älgfärsbiffar med svartvinbärssås. De smakar fortfarande mums. Men kanske inte en tredje gång?
Dock har jag kommit på en bra sås till fiskpaté som inte smakar dill. Tänk vad trött man kan bli på dillsmak efter ett visst antal upprepningar. Min nya kalla fisksås utan dill, gifter sig bra till fiskpatén som dock får fortsåtta innehålla lite dill. Ett tag till i vart fall. Men till såsen: Du gör den på 2 dl turkisk yoghurt, ett halvt rivet äpple, en halv tsk fransk senap, knivsudd cayennpeppar, lite gurkmeja för färgen skull, 2 - 3 tsk stenbitsrom. Blir snygg kombo i det gula. Smaka av med nymald vitpeppar. Stenbitsrom är salt, smaka av först innan du ev. tillsätter flingsalt i såsen.
Den här såsen är friskt syrlig med viss havssälta och funkar till fiskpaté på kolja och lax alt. på torsk och lax.
Nu är det bara ett par dagar kvar innan själva audition och jag börjar smått ångra det jag gett mig in på. Men nu finns ingen återvändo. Det är bara att stålsätta sig för alla negativa demoner som kan dyka upp och förgifta hjärnan och kämpa på med ett leende på läpparna. Jag fortsätter att läsa recept och testlaga efter bästa förmåga in i det sista. På lördagkväll ska jag meddela er hur det gick, och om fortsättning följer.
Pia en matglad globetrotter som trots allt klagar just nu.

ps. Vill du läsa andra blogginlägg av mig, klicka in dig på 'Äldre inlägg' så kommer du att hitta allt från recept, hundpasssning till Formexmässa och Bröllop i Shanghai, med mera. ds

Inga kommentarer: