söndag 18 september 2011

Fiskpaté med citrustwist

Fiskpaté med citron och romsås med syrade morötter och västerbottenkex. Nyfiken på hur den smakar? Se recept nedan.

Hej Gó vänner, så var det gjort... men tyvärr, jag kan inget säga eftersom jag som alla andra deltagare i Meter produktion av Sveriges Mästerkock, har skrivit på ett medverkandeavtal som gäller fram till slutsändning våren 2012. I finstilt står det att; 'deltagare inte får uttala sig i varken media eller i egen blogg' Så då var det sagt. Jag måste erkänna att jag kunde läsa det finstilta i avtalet först då jag kommit hem, eftersom jag hade glömt att ta med mig mina läsglasögon.
Men under tiden ni väntar på nästa års sändning kan ni provlaga min fiskpaté. Jo jag vet, jag har haft en fiskpaté med i tidigare blogginlägg. Men den här varianten har fått en twist av hav och citrus, som känns betydligt friskare än den tidigare varianten. Mindre dillsmak med andra ord.
Recept:
Randig fiskpaté 8 personer. Avlång ungseldfast bakform på 1,5 l. Obs! Tänk på att alla ingridienser ska vara kylskåpskalla.
400 gr färsk torsk, 400 gr färsk lax, 2 ägg, 2 dl, vispgrädde, 2 tsk citronsaft, 1 msk fransk senap av Dijontyp, 2 krm cayennepeppar, en halv purjolök, 2 msk finhackad dill, 2 msk finhackad persilja. Samt lite färsk bladspenat och dillvippor till ugnsformen. 1 msk potatismjöl, smaka av smeten med vitpeppar och salt.
För den vitgröna patéhalvan: Skölj och skiva purjolöken. Stek den lätt i smör så att den blir mjuk. Låt kallna. Rensa torsken från ben och skär den i bitar. Mixa torsk, 1 ägg, 1 dl grädde,
1 tsk citronsaft, en halv tsk senap, 1 krm cayennepeppar samt hälften av purjolöken, 1 msk dill och 1 msk persilja. Mixa till en jämn smet.
Klä ungsformen med folie och lägg ett lager med dill och spenatblad i botten av formen. Häll på den mixade torsksmeten i formen.
För den rosagröna patéhalvan: Gör på samma sätt som med torsken. Skär loss laxköttet från skinnet och skär laxen i bitar och mixa den med resten av ingredienserna. Smaka av med peppar och salt. Häll laxsmeten i formen och platta till och lägg en ungsfolie över och ställ formen i vattenbad. Baka längst ner i ugnen på 175 grader i 60 minuter. Ta ut formen och slå bort vattnet och låt patén kallna under tryck. Det vill säga lägg något tungt över toppfolien så att patén pressas ihop och blir mer kompakt. Den blir då lättare att skära i skivor när den har kallnat.
Servera Patén med en citrussås toppad med laxrom och ett västerbottenkex.

Citrussås: 2 dl Turkisk yoghurt, 2 msk färskpressad citron, ett halvt skalat och grovrivet äpple, 1 tsk fransk osötad senap, 1 tsk gurkmeja för färgen skull. Smaka av med nymald vitpeppar och en gnutta salt. Tänk på att Laxrom i sig är salt. Smaka av såsen ihop med laxrommen så känner du om såsen behöver extra salt.

Syrade morötter: Skala morötterna. Skär dem i tunna längder med potatisskalaren och lägg morotslängderna i en skål med vit Balsamico vinäger. Låt stå en timme tills morötterna mjuknat och de är lätta att forma som du vill ha dem på tallriken.

Västerbottenkex: 200 gr ost, drygt 2,5 dl vetemjöl, 100 gr rumsvarmt smör, 1 msk kallt vatten.
Mixa allt i en matberedare tills ingredienserna bildar en boll. Dela degen i tre delar och rulla dem till tre avlånga stänger, ställ kallt tills de stelnat något och blir lättare att skära i skivor. Grädda kexen mitt i ugnen i 175 grader. Ca 8 - 12 minuter. Håll koll så att de inte får för mycket färg. Det är lätt att de smakar bränt. Förvara kexen i plåtburk så att de inte mjuknar.

Pia en globetrotter som snart har förätit sig på fiskpaté.

ps. vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' därbakom gömmer sig allt från 'Fönstertvätt och Pyjamasparty i Kina, museibesök och matrecept till egen misslyckad trädgårdsodling. ds

Inga kommentarer: