onsdag 10 augusti 2011

Rose hip soup, taste divine.

Himmelsk god nyponsoppa, gör du lätt själv.

Hej Gó vänner, jag fick ett recept på nyponsoppa av min väninna, som var på besök härom dagen.
När jag sa till maken att jag skulle göra nyponsoppa tyckte han att det lät som mycket besvär för lite soppa. Han påpekade att en liter färdig nyponsoppa kostar runt 13 - 14 kronor i matbutiken. Hm... så sant, så sant. Men envis som jag är struntade jag helt i hans tidsbesparande argument och gick ut och plockade nypon i alla fall.
Plockar du den större sortens nypon, så fyller du snabbt en, enliters tillbringare på ett par minuter.
Det här behöver du för att få en liter färdig nyponsoppa:
1 liter färska nypon, 1 liter vatten ( alt. ett par dl vatten om du vill göra nyponmos och frysa in för att göra soppa vid annat tillfälle.)
1 dl råsocker samt 1 dl strösocker. (OBS! Det är en smaksak hur söt du vill ha soppan. Smaka av till önskad sötma.)
1 - 2 pressade citroner + rivet skal från en citron. Även här; smaka av hur citrussyrlig du vill ha soppan.
1,5 msk potatismjöl.
Snoppa och skölj nyponen. Koka dem mjuka i ca 30 minuter.
Kör de mjuka nyponen i en köttkvarn med passértillsats. Har du ingen, får du göra som jag mixa nyponen och spadet med en stavmixer och därefter passera allt genom en stor sil, alt. passérvagga. Typ; samma som man använder till äppelmos.
Späd de mixade och passerade nyponen med vatten och citronsaft så att du får ca 1 liter.
Rör ner socker. Red av med potatismjölet och tillsätt det rivna skalet från citronen.
Servera soppan varm, ljummen eller kall. Toppa med en klick vispgrädde. Jag lovar; det smakar himmelskt gott.
Maken då? Jo, han tyckte att det trots allt, var värt besväret och tiden. Speciellt när han slapp göra soppan. Även han insåg att hemgjord nyponsoppa inte går att jämföra med färdigköpt.
Tack Anna för receptet!
Smaklig spis/Pia en globetrotter med smak för naturliga råvaror.

Inga kommentarer: