fredag 12 augusti 2011

Renew your window niches.

Boring window niche.

Hej Go vänner, troligtvis har ni inte lika trista fönsternischer som vi. Om så är fallet har jag lite tips att dela med mig av.
När vi renoverade vårt kök fick vi en massa vita kakelplattor över. Så när jag bara inte stod ut längre med våra fula fönsternischer i köket, (läs idag) kom jag ihåg att vi hade en hel massa kakelplattor över, liggande i garaget till ingen nytta alls.
Jag testade bredden på plattorna och döm om min lycka när de faktiskt passade in i kökets alla fönsternischer utan att jag skulle behöva kapa någon av dem. Så varför vänta, det var ju bara att sätta igång. Maken blandade till sättmassan och jag tvättade rent fönsternischerna med målartvätt och ruggade därefter upp ytan med grovt sandpapper. Sen var det bara att stryka ut sättmassan med en spatel och skåra den med en tandad kam, finns speciella kammar för detta ändamål. Har du ingen kam kan du använda en gaffel och räffla sättmassan med. Tryck fast kakelplattorna en efter en i sättmassan och se till att få någorlunda lika avstånd mellan plattorna. Ev. kan du använda kakelkryss, men har det endast en rad kakelplattor som ska rättas fast funkar ögonmått lika bra.
Vänta ett litet tag med att torka bort överflödig sättmassa. När den är halvtorr är det lättare att tvätta bort den. Gör du det när sättmassan är helt blöt smetas allt bara omkring och blir bara än värre. Okej, maken tyckte att jag skulle använda maskeringstejp runt om för att det inte skulle kleta utanför. Gissa hur kladdigt det blev. Kanske det funkar för dig. det är bara att pröva sig fram.
Två och fler rader kakel, kräver kakelkryss. Låt torka i ett dygn. I morgon kommer jag att blanda till fogmassa och visa hur det hela blev. To be continued tomorrow.

Pia en globetrotters klagan över fula fönsternischer.

Inga kommentarer: