söndag 7 augusti 2011

When I'm cleaning window

Typical view in Shanghai. Twice a year, cleaning the windows of Shanghai's skyscrapers.

Hej Gó vänner, hör ni till dem som gillar att tvätta fönster? Grattis till alla er. Tyvärr, kan jag inte sälla mig till er skara. Jag försöker delegera denna uppgiften till maken så ofta det går. Eftersom vi bor nära havet med en mycket finkornig sandstrand, blir våra fönster allt som oftast helt utan utsikt. Här blåser det mycket och när det regnar mixar sig sanden med regnet likt cement på våra fönsterrutor. Det bildas krackelerade kratrar av stelnad sand på rutorna. Oavsett om vi (läs maken) tvättade fönsterrutorna bara ett par dagar tidigare, ser de otvättade ut efter nästa regnväder.
En fönstertvättare gör rent våra fönsterrutor och balkong, hängande i ett rep utanför vår lägenhet på Royal Pavillion, Huashan Lu, Shanghai 2010.

Men vid närmare eftertanke, kanske jag inte ska klaga. För vem vill själv, eller att maken för den delen, ska hänga elva våningar upp i luften med endast ett rep runt midjan och en plasthjälm på huvudet?
Vi har nu fördelen att stå på stadig mark och tvätta våra fönster, och på våning två kan vi vända rutorna runt och tvätta dem inifrån rummet samtidigt som vi står på stadigt golv.
Jag ska visa bilderna på nytt för maken, så kommer han att tycka det är superenkelt att tvätta våra fönster.
Den här fönstertvättaren var lite mer macho i sin outfit. Han tvättade våra fönster när vi bodde på Kingsville på AnFu Lu i Shanghai 2007.
Pia / en globetrotters fönsterklagan.

Inga kommentarer: