onsdag 24 augusti 2011

Give a spoon of love.

Do you have old silver spoons in your kitchen drawers? Make a pendant and give a gift of love.

Hej Gó vänner, äntligen har jag kommit på vad jag ska använda mina gamla moccasilverskedar till. Det har tagit flera årtionden innan jag kom på det. Det hela började när jag skulle fylla sju år. Min syster som är nio år äldre hade sommarjobb och köpte då en silversked till mig i födelsedagspresent. Snällt, verkligen. Men med mina sju års erfarenhet av dukning och kaffedrickning så blev jag inte sådär hilmlastormande glad. Dock sa jag inte detta till min syster, utan låtsades bli glad och tacksam för presenten. Detta gjorde att hon fortsatte köpa och ge mig dessa små moccaskedar i silver, i ytterligare sju födelsedagar. Det år jag skulle fylla femton fick jag pengar av henne med uppmaningen att jag nu var stor nog att köpa min moccasked själv.
Gjorde jag det? Nej. Pengarna gick säkerligen till ett häftigt plagg som jag inköpte på H&M. Jag har aldrig berättat detta för min syster. Jag skäms verkligen för det. Min snälla storasyster som aldrig frågat mig om jag har haft användning för dessa pyttesmå skedar. I dag kanske de skulle passa i ett espressoglas, för större är de inte. Men jag använder inte socker i min espresso.
Skedarna har legat orörda och oputsade fram tills nu och gett mig dåligt samvete var gång jag sett dem.
Pang sa det plötsligt. En snilleblixt slog till: Varför inte göra smycken av dem. Jag vet att det finns de som gör smycken av gamla nysilver- och silverbeskick. Ni vet den där stora sortens bestick som var på modet tiden kring förra sekelskiftet. Mina skedar är puttesmå. De går vaken att göra armband eller halsband av dem. Men berlocker borde de funka till. Sagt och gjort. Det blev lite olika berlocker av mina moccaskedar att hänga kring halsen i band alt. silverkedja.
If you have old silver spoons, you can make pendant of them. I will add the freshwater pearls for a softer feminine look.

Jag böjde med att forma till skaften på skedarna genom att värma upp dem med en gaslåga. Vi har gasspis så det gick urbra att få silvret tillräckligt varmt och mjukt så att de gick att böja. Se upp bara, så att du inte knäcker skeden, vilket är lätt gjort om den inte är tillräkligt varm. Detta lyckades jag med så klart, när jag böjde det första skedskaftet alltför häftigt. Så vad gör? Jo, två berlocker. Den ena berlocken blev skeddelen som även den fick en sötvattenspärla i den själva skålformade delen. Av skaftet som är formad som en ros fäste jag en sötvattenspärla ihop med en öggla så att man kan fästa den på bandet/halskedjan.
Har du ingen gasspis, kanske du har en liten gasbrännare som du använder att bränna råsockert med på en crème brûlée.
OBS! tänk på att skeden blir glödhet, så använd tänger med isolerande handtag när du värmer och arbetar med skeden.
Ögglor i silver samt hattpinnar i silver som du behöver för att få till ögglor och fästa sötvattenspärlorna, samt fästa berlocken på halskedjan med, hittar du bland annat på Panduro hobby. Har du vägarna förbi Bangkok (om du ska på semester till Thailand i höst) så kan du inhandla samma silverdelar för en fjärdedel av priset på Pratunum Center. I källarplanet hittar du silver och ädelstenar. Pratunum Center ligger på Rajprarop road, Makkasan i Bangkok. Närmaste station med skytrain är Chit loom, utgång mot World Center Plaza och Gayzorn, sen får du gå cirka 10 - 15 minuter rakt fram på samma gata och samma sida som Gayzorn. Du passerar hotell Arnoma på vägen, då är du på rätt väg.
Lycka till/ Pia en globetrotter som nu när höstmörkret sänker sig börjar få Thailandsdrömmar.

Inga kommentarer: