onsdag 17 augusti 2011

Blueberry pie and vanilla sauce.

Blueberry pie and vanilla sauce. Enjoy it with an espresso on a sunny late summer day. If no sun, enjoy it anyway.

Hej Gó vänner, idag har jag gjort något i ren protest.
Nu när de flesta av oss har återgått till jobbet skriker tidningarnas löpsedlar ut hur vi ska bli av med putande magar och komma i fin fitnessform igen. Sommarens semesterdagar med mycket god mat och dryck i goda vänners lag har satt sina spår. Detta slår nu kvällstidningarna och tidskrifterna mynt av. De propagerar ivrigt om tips och idéer hur vi ska gå ner i vikt och få tillbaka midjan och komma igång med höstens träningsprogram. Jag hör nog till klientelet tvärtom här: För jag har motionerat mer nu denna sommar än vad jag gör under alla de kalla vintermånaderna. För vem vill ut och jogga när det blåser småspik, är 19 minusgrader, snödrivorna meterhöga och löpspåret inte ens är plogat? Inte jag i vart fall. Så motionen för mig kommer med värmen. Därför har jag denna dag skippat den nyttiga smallunchen och istället bakat en smarrig blåbärspaj med hemgjord vaniljsås. Jag avnjöt den på en solig veranda med en stark och aromatisk espresso. Mums!
Recept ca 6 - 8 personer.
Botten: 1 ägg, 125 gr smör, 1,5 dl strösocker, 1,5 dl vetemjöl. Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smält smöret i en kastrull och rör ner sockret. OBS! ska bara röras runt snabbt inte brynas. Häll över socker- och smörblandnigen i en skål. Vispa ner ett ägg och sikta därefter ner mjölet under omrörning. Häll smeten i en smörad och sockrad ungseldfast form.
Fyllning: 1 l rensade och sköjda blåbär, ev. kan du byta ut hälften av blåbären mot skalade och urkärnade plommon. Sikta över lite strösocker och plommonen är för syrliga.
Grädda mitt i ugnen cirka 20 - 30 minuter.
När kakan är färdig och har svalnat kan du sikta över lite florsocker som dekoration före servering.
Vaniljsås:
1 vaniljstång, 3 dl vispgrädde, 1 dl kallt vatten, 3 äggulor, 2 msk florsocker.
Dela vaniljstången på längden och skrapa ur innehållet och lägg ner det i en kastrull med 1 dl vispgrädde och 1 dl vatten. Sjud under omrörning ca 10 minuter.
Ta upp vaniljstången. Sänk värmen kraftigt och låt blandningen svalna något.
Vispa upp äggulor och florsocker kraftigt. Häll ner de uppvispade gulorna i vaniljblandningen och vispa under svag värme tills såsen tjocknar. Ta grytan från spisen och fortsätt vispa i ett vattenbad tills såsen har kallnat. Vispa 2 dl vispgrädde så tjock som du vill ha såsen. Vänd ner grädden i vanijsåsen. Servera vaniljsåsen kall till ljummen eller kall blåbärspaj. Jag lovar det smakar mums!
Receptet på vaniljsåsen har jag lånat från Per Morberg.

Pia en globetrotters klagan över tidningarnas ensidiga och likasinnade utbud av nyheter.


Inga kommentarer: