söndag 21 augusti 2011

At last, we got our tomato and mozzarella salad.

Our red tomato finally got two new red sisters.

Hej Gó vänner, efter ytterligare ett par dagars väntan och en intensiv bevakning av tomatplatorna, mognade ytterligare två tomater och blev rodnade röda i rena förskräkelsen. I går kunde vi skörda dem och jag göra den omtalade tomat- och mozzarellasalladen. Jag gissar att ni redan har tröttnat på våra tomatplator vid det här laget. Men ha tålamod. Tänk på att det är våra första egenodlade tomatplantor, någonsin. Och det är stort!
Recept på Mozarellasallad: Blötlägg salladsbladen i iskallt vatten i tio - tjugo minuter innan du slungar den för att få bort vattnet. Det iskalla vattnet gör att salladen återfår sin krispighet.
Tips för att undvika sladdrig sallad: Blötlägg hela salladshuvudet i iskallt vatten, även om du vet att allt inte kommer att gå åt. Förvara den nyslungade salladen som du inte behöver i en väl försluten plastpåse med lite luft i, i kylskåp alt. sval. Salladen håller sig nu fräsch och krispig betydligt längre än den hade gjort om den hade varit kvar i sin orginalförpackning. Av egen erfarenhet vet jag att den salladen brukar se vissen och trist ut redan efter ett dygn oavsett om du satt ner den i ett glas med vatten eller låter den ligga i svalen.
Strö ut den krispiga salladen på en tallrik. Skiva tomaterna och nyp över lite buffelmozzarella. Toppa med färska basilikablad. Ringla över lite god olivolja, strö över peppar och flingsalt efter behag. Avnjut som förrätt eller som lunch.
Dock måste jag erkänna att vi var bara en som njöt av salladen och de solmogna tomaterna på det där lite stolta viset. Maken uttryckte sig bryskt och sa; "Så himla mycket jobb för så lite. Det går ju lika bra med köpetomater."
"Bra", sa jag. "Då får jag ha de solmogna tomaterna helt för mig själv."
Pia en lycklig tomatodlande globetrotter, vars make står för klagandet just nu.

Inga kommentarer: