torsdag 8 mars 2012

Tai Ji and Taijijian is good for your body.

Female perform the TaiJi early morning in Luxun Park, Shanghai.

Hej Gó vänner, vid mitt senaste besök i Stockholm besökte jag lite olika konstgallerier vid Hornsgatspuckeln och då bland annat Galleri Tersaeus på Pustergränd 6. Det var ett oväntat och trevligt möte med galleriägaren som visade sig vara gift med en shanghaikinesiska som bland annat fått flera utmärkelser och vunnit guldmedalj i de internationella spelen i Tai Ji Svärd i Wuhan, Kina. Detta oväntade möte med kinaanknytning gjorde att jag helt glömde bort att ta bilder från utställningen. Ledsen för detta. Dock bidrog mötet med galleristen Tersaeus att jag började spinna loss bland mina foton från åren i Kina och hittade dessa bilder från en tidig morgontur till Luxun Park i Shanghai.
Early Sunday morning in Luxun park. Women practicing Taijijian, sword with long tassels.
This is a great exercise for your body it sets it up the physically and mentally. Done right creates TaiJi and sword bodily balance and harmony, it strengthens the lungs, regulates blood pressure and circulation. It strengthens mentaly and give relaxation and sound sleep.

Nu när våren står för dörren, vore det trevligt om även vi lite mer stela svenskar började utöva morgongymnastik eller Tai ji i våra svenska parker. Känner ni er osäkra så kan ni gå på kurs hos fru Tersaeus, Lin Min Hua och hennes Li Min's Tai Ji och Svärd Akademi. Hon håller kurser bland annat i Taijiquan, Taijijian (svärd) med lång tofs samt med kort tofs och svärd i par. För mer information se hemsida: www.taijiquan.se

Pia en globetrotter som mer än gärna skulle vilja se fler tidiga morgonaktiviteter i våra svenska parker. Det skulle minst sagt skapa gladare och mer välmående människor.

Ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg och ' Bloggarkiv'. ds

Inga kommentarer: