torsdag 24 oktober 2013

Räddar en lax från att drunkna.


Ping vår tibbetanska spaniel är nu 15 veckor och har lärt sig att hitta hål i staketet mellan vår tomt och grannens. Alla små krypin och annat olägligt som är spännande ska utforskas.

Hej Gó vänner. Idag har vi jobbat och röjt i trädgården. Ping vår 15 veckor gamla tibbe var med och bet i rötter och kvistar. Plötsligt var han bara borta. Jag ropade och sökte överallt. Men, nej, han var bara puts väck.
Okej, han måste ha hittat något kryphål. Det måste finnas något hål som vi har missat. Eftersom Ping är en liten hundvalp kan han krypa igenom rätt små öppningar.
Vår tomt gränsar mot grannens till höger. Våra tomter är avskilda med ett högt trästaket. Bitvis är det luft mellan mark och bräder. Vi har satt för hönsnät där vi tyckt att det har glipat för mycket. Till vänster om vår tomt har vi en bäck. Så här års har vi lax som leker i bäcken. Marken sluttar brant ner och det är så här års rätt mycket vatten som forsar fram.
Plötsligt ser jag någonting som sprattlar i vattnet. Hjälp! Jag ropar: Ping! Och rusar ut i bäcken för att rädda det som räddas kan. Det ser ut som om det bara är hans tassar som viftar ovanför vattenytan.
När jag kommer fram ser jag en 60 cm lång lax. Den är lika förvånad som jag. Den spritter till av ren chock i vattnet.

När jag lyfter blicken från den chockade laxen och ser upp mot vår förstukvist tittar en förvånad Ping ner på mig.
Han undrar säkert varför matte springer runt i kallt forsande vatten upp till knäna.
Tungt klaffsar jag upp ur bäcken och tar av mig de vattenfyllda gummistövlarna.
Med glatt vifftande svans följer han mig i hälarna när jag slänger in blöta jeans och strumpor i tvättmaskinen.

Jaha, det får bli ytterligare ett lager med hönsnät på grannens staket imorgon.

Nu är eländet inte slut med detta. För när Ping och jag tog en eftermiddagsrunda för att han ska lära sig att gå i koppel, mötte vi en kvinna som undrade om vi sett till en svart och vit tibbetansk spaniel som hade rymt. Den hade varit på ute på deras tomt, men grävt sig ut under staketet.
Hjälp! Det här bådar inte gott för framtiden. Och vi som bytte hundras, eftersom vår förra hund, en Golden retriver, älskade att ta sig över alla hinder och var på rymmen så fort någon tik i närheten löpte.

Pia en gnällig och orolig globetrotter, men med en lycklig hundvalp som fått sig dagens skratt.

ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Aldre inlägg och 'Bloggarkiv'.

OBS! Ny Blogg för dig som är intresserad av vävning: www.eldinlindsten.blogspot.com
Trasslig varp & klippta inslag.

Inga kommentarer: