måndag 15 juli 2013

It became Copenhagen instead of London.

We got room at Crowne Plaza hotel in Copenhagen, not Corus hotel in London.

Hej Gó vänner, ödet kan om det vill ändra på planerade saker i ens semesterkalender. Vi hade tillsammans med goda vänner bokat en long weekend i London. Fredag till tisdag kväll. Hotellnätter på Corus hotel Lancaster gate, intill Hyde park i London. Lördagen hade vi vikt för Portobello road och loppismarknaden. Men så hände det som man inte tror ska hända. Bara några minuter före bording klockan 18.15, fick vi beskedet att en insident på Heathrow gjorde att SAS inte kunde landa vid terminal 3. Vi skulle bli minst 2,5 timma försenade. Nästa bording skulle ske vid 20,30.
Ok, vi insåg att det bara var att gå ut till den stora vänthallen på Kastrup och försöka få i oss någon mat. För när vi väl skulle landa in i London city, skulle alla restauranger vara stängda. Det blev Seafood restaurang. Fisk, skaldjur och vitt vin, en bra födelsedagsmiddag eftersom jag firade min födelsedag samma dag. När klockan närmade sig 19.45 fick vi nytt besked: Vårt plan var canseld. Våra män skyndade iväg och köade för platser på nästa SAS-avgång. När de kom tillbaka var beskedet nekande. Nej, inga fler avgångar den här kvällen. Vi skulle få taxi och hotell i Köpenhamn och information om ny avgångstid nästa morgon. Jaha, inget att bli förbannad över, bara hoppas att vi skulle få ett tidigt plan nästa morgon, så att inte hela helgen i London skulle gå om intet.
Men med facit i hand fick vi en unik upplevelse i alla fall: För hur många kan skryta med att de har ckeckat in, ätit födelsedagsmiddag, handlat taxfri och checkat ut på Kastrups flygplats utan att ha flugit? Nä, trodde väl det. En rätt unik födelsedag trots allt.

Checkar in at Crowne Plaza Copenhagen.

Breakfast in Denmark in classic English style.

Nästa morgon gick vi upp tidigt för att kolla om det kommit några sms från SAS. Men nix, tomt i inkorgen. I receptionen hade de ingen information till oss. Vi började ana, att det här inte skulle sluta som vi planerat. Turligt nog, hade vi ringt vårt hotell i London och avbokat resterande nätter.
Kommer vi iväg, hittar vi säkert någon bed and breakfast med lediga rum, resonerade vi.

Frukost med äggröra, bacon och stekt tomat, det var så nära vi kunde komma en engelsk hotellfrukost.
Efter frukosten tog vi en förbetald taxi tillbaka till Kastrup.
Gissa vilket besked vi fick? Just det, inga lediga platser på någon SAS flight till London. Nästa flight med plats för fyra personer skulle gå först på söndag kväll. Vi tackade nej till erbjudandet. SAS förstod, och vi fick våra biljettpengar tillbaka.

Jaha, här stod vi nu med fyra välpackade resväskor, ledig tid och strålande högsommarvärme ute.
Det fick bli en spontan dag i Köpenhamn istället. Vi var ju redan här så att säga.
Vi var ju tidiga så lördagstrycket med semesterfirare hade inte kommit igång. Vi tog bil in till centrum och parkerade vid Operahuset. Där snubblade vi på en skylt: 'Hop on hop off' vid en av kanalerna. Tidtabellen sa: att första stopp skulle vara klockan 10.00 och fram till dess hade vi bara fem minuters väntan. Okej, så fick det bli. Båten kom på utsatt tid och var så gott som tom på folk så här tidigt på förmiddagen. Vi tog en tur runt de olika öarna och njöt av fläktande vind, sol och vackra vyer. Vi fick till och med se den lille havsfruen från havssidan och ivrigt fotograferande turister på landsidan.

Nyhavn from seaside.

Trångt med båtar i kanalen intill Nyhavn. Trots det, ingen stress eller irritation blad ankrade båtar och trixande kanalbåtar. Båtarna blev mer och mer välfyllda med turister ju längre inpå dagen vi kom. Solen gassade och tempen stod på 30 grader.
Efter en dryg timmes rundtur hoppade vi av vid Nyhavn. Vi letade oss in bland bakgatorna och hittade trevliga loppisbutiker, om än i den högre prisklassen. Men titta är gratis.

En bit upp från Nyhavn ligger Fiat restaurang med en trevlig svalkande innergård. Ett par glasdörrar stängde ute bullret från alla turistbussar som passerade förbi. Fiat har bra mat och trevlig personal. Kan varmt rekomenderas.

Vi tog en tur till med 'hop on hop off' båten efter lunch.
Hela båtturen, norra och södra länken, tar cirka 2 timmar. Du kan göra hur många på och avhopp du vill under en dag. Priset är 95 DKR.
Det blev en helt okej lördag i Köpenhamn by the sea.

Pia en rätt så nöjd globetrotter, trots att det inte blev någon long weekend i London.

ps. vad var det som hände på Heathrow? Jo, en Boing 787 från Etiopien brann. Det var visst den 3:e i ordningen. Dessa plan har broblem med ett batteri som lätt fattar eld. Hm... kanske det ska bli mer båt i fortsättningen. ds.

Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'.