lördag 4 maj 2013

Finally; garden in bloom.


För er som följer mig: Ni kan se att vi nu har röjt upp det mesta av björnbärssnår och trollhassel. Hm, vet nu inte om det är trollhassel. Det är i vart fall en trädliknande slingerväxt, som likt sega lianer snor in allt i sitt myller av grenverk. Den tvinnar in andra träd och växter, likt en ailien i sitt nätverk av tentakler, och allt under den dör. Ni ser den trassliga härvan av grenar längst upp till höger i bild.

Hej Go´vänner. Äntligen! Våren är här. En och en halv månad försenad. Vi är många frusna själar som har väntat och längtat. Under konstrundan i påskas, träffade jag cirka 250 - 350 besökare per dag under själva påskhelgen och alla (ja nästa alla, jag hann så klart inte prata med alla besökare), klagade de på vädret.
Det snöade både på långfredagen och på påskafton. Därefter blev det tack och lov sol, men tyvärr också mycket kallare resten av utställningsveckan.
Det här var första året som jag deltog i NVSK och för mig verkar antalet besökare vara förvånansvärt många. Jag har ställt ut på Konstrundan i Kronbergs län och antalet besökare där och då var betydligt färre. I NVSK i år var det konstnärer som hade upp emot 800 besökare per dag. Fantastisk siffra. Att antalet var så högt, beror nog till stor del på att vädret var som det var. Men också för att många besökare valde NVSK i år, istället för Österlens konstrunda. Media hade ju varnat för snökaos på Österlen.


Men till trevligare saker än snö: Vår trädgård står nu i full blom. Nja, nästan i vart fall. Påskliljorna blommar nu först i maj månad och vårt magnifika magnoliaträd börjar spricka ut i blom, om än lite tveksamt. Normalt brukar den stå i full blom i början av mars månad.

Snart är det hägg och syren som står på tur.
Inget är som väntans tider.

Pia en globetrotter som flytt till varmare breddgrader ett flertal gånger denna sega vårvinter för att få en försmak av vår, och för att härda ut.
Men nu så...

Vill du läsa fler blogginlägg av mig klicka då på 'Äldre inlägg' och 'Bloggarkiv'.

Tips: Vi tog en golfresa till Belek och Gloria golf med GolfPlaisir efter påskhelgen. Vi hade bokat in oss på Lykia link golf resort. Tyvärr blev den uppköpt av franska Med Golf och ingår inte längre i GolfPlaisirs resmål. Dock fick vi möjlighet att spela på Lykia links en dag. Och jag måste säga att det är nog en av de finaste och vackraste golfbanor jag har sett i Europa. Du spelar utmed havet på böljande gröna fairways med ondulerade megastora greener. Och i fonden in mot land ser du snöklädda blå berg med dramatiska molnformationer. Vi spelade banan en vindstilla, varm och solig dag. Banan bjöd på en gudomligt vacker vy och härlig golf. Vad kan bli bättre?
Scoren? Nja, den ska vi inte tala om. Fram till green var den dock okej.

Inga kommentarer: