torsdag 3 november 2011

Aten en stad med historiska vingslag.


Hej Gó vänner, det är elva år sedan jag var i Aten senast. Precis då som nu, stod den här gamla rostiga men välputsade Forden på samma gata i Aten. Enligt min väninna som jag hälsar på, har den stått här sen hon flyttade hit, och det är över 30 år sedan nu. Det är faktiskt en härlig känsla att komma tillbaka till en plats som är så intakt. Det känns tryggt i vår föränderlig värd. När vi bodde i Shanghai kunde det på en och samma gata försvinna och dyka upp nya butiker och restauranger inom loppet av ett par veckor. Där var och är inget bestående.
Templet Parthenon på Akropolis är ett annat bestående inslag i Aten. Upplyst på kvällen, som här, för att påminna om historiens vingslag. Ett fortsatt bestående inslag i stadsbilden, får vi hoppas. Bilismen och jordbävningar gör ju sitt till, och påverkar tyvärr, den historiska miljön negativt.
Ja, inte bara bilismenoch naturkatastrofer påverkar. Människan sätter sina avtryck och markerar färgstarka revir på den gamla stadsdelen i Plaka som ligger strax nedanför Akropolis. Är det en sälvklar del i den nutida stadsbilden? Hm... meningarna går isär här. Själv föredrar jag klotter på andra platser än de anrika och historiska.
Pia en globetrotter som just nu njuter av grekisk mat och kulturell historia.
ps. Vill du läsa fler blogginlägg av mig, klicka då in dig på
'Äldre inlägg' och Bloggarkiv.ds

Inga kommentarer: